EtusivuYouTubeYouTube ohittaa perinteisen TV:n? Suoratoistojätti kasvaa nopeasti

YouTube ohittaa perinteisen TV:n? Suoratoistojätti kasvaa nopeasti

YouTube ohittaa perinteisen TV:n yhä suuremmalla erolla. Videopalvelun katselu televisioruudulta kasvaa vauhdilla, ja pitkät videot, Hollywood-sisällöt sekä uudet työkalut houkuttelevat yhä enemmän katsojia.

YouTube ei ole enää vain puhelimella katsottava videopalvelu – se on nyt yksi suosituimmista tavoista katsoa sisältöä myös televisiosta. Alphabetin toimitusjohtaja Sundar Pichai kertoo, että vuonna 2024 YouTuben videoita katsottiin televisioruuduilta yhteensä miljardi tuntia päivässä. Palvelu on myös noussut Yhdysvaltojen suosituimmaksi suoratoistokanavaksi liitetyillä televisiolaitteilla. Mutta miksi YouTube kasvaa TV-maailmassa niin nopeasti? Tässä neljä syytä.

Lue myös: Striimauspalvelut somevaikuttajien perässä – Hollywood haluaa seuraavan Beast Gamesin

1. Sisällöntuottajat tekevät enemmän TV-ystävällistä sisältöä

YouTube on julkaissut uusia työkaluja, jotka auttavat sisällöntuottajia tekemään TV:lle sopivaa sisältöä. Näiden avulla videoita voi rakentaa esimerkiksi kausien ja jaksojen muodossa, kuten perinteisessä televisiossa.

– Sisällöntuottajat panostavat nyt laadukkaisiin katselukokemuksiin, jotka näyttävät hyvältä televisioruudulla. Tämä houkuttelee yhä enemmän katsojia mukaan. Itse asiassa TV:stä suurimman osan tuloistaan saavien sisällöntuottajien määrä on kasvanut yli 30 % vuodessa, Pichai kertoo.

Tämä muutos on saanut YouTuben keskittymään entistä enemmän pidempiin videoihin.

2. Pitkät videot yleistyvät

Aiemmin YouTube tunnettiin lyhyistä videoista, mutta nykyään yhä useampi katsoo pidempiä sisältöjä. Tutkimusten mukaan vuonna 2024 vähintään 30 minuuttia kestävien videoiden osuus YouTuben katseluajasta nousi 65 prosentista 73 prosenttiin.

Yllättävää kyllä, pitkiä videoita katsotaan jopa enemmän puhelimella kuin televisiossa. Mobiilikatselussa pitkän sisällön osuus nousi 58 prosentista 79 prosenttiin.

3. Hollywood tuo elokuvia YouTubeen

YouTube ei ole enää pelkkä vlogien ja haastevideoiden paikka. Myös suuret elokuvastudiot ovat alkaneet julkaista sisältöä sinne. Warner Bros. on jo tuonut YouTube-kanavalleen 31 elokuvaa, kuten Mr. Nice Guy (Jackie Chan), Mutiny on the Bounty (Marlon Brando) ja Oh, God! (George Burns).

YouTubessa on jo pitkään ollut ilmaisia elokuvia, mutta Warner Bros. julkaisee nyt omat elokuvansa ilman YouTuben omaa elokuvapalvelua. On mahdollista, että muutkin studiot alkavat tehdä samaa.

Lue myös: Warner Bros. julkaisi ilmaisia elokuvia YouTubeen – mukana hittejä ja floppeja

4. YouTube löytyy lähes jokaisesta televisiosta

YouTube on yksi harvoista suoratoistopalveluista, joka on esiasennettuna lähes kaikkiin älytelevisioihin ja suoratoistolaitteisiin. Monissa kaukosäätimissä on jopa oma YouTube-painike.

Uuden tutkimuksen mukaan YouTube on yksi suosituimmista TV-sisällön lähteistä. Yli 7 000 amerikkalaista vastaajaa kertoi vuoden 2024 lopussa, että 63 % heistä katsoo YouTubea televisiosta – saman verran kuin Prime Videota. Ainoastaan Netflixillä oli enemmän käyttäjiä (72 %), kun taas Hulu (56 %) ja Disney+ (46 %) jäivät YouTuben taakse.

Lisäksi YouTube on saanut oikeudet esittää NFL Sunday Ticket -otteluita ja sen YouTube TV -palvelu on noussut Yhdysvaltojen neljänneksi suurimmaksi televisiopalveluksi.

Kaikki nämä tekijät osoittavat, että YouTube ei ole enää pelkkä videopalvelu puhelimella katsottavaksi – se on vahvasti mukana myös television tulevaisuudessa.

Lue lisää ajankohtaisia YouTube-uutisia!

Lähde: nScreenMedia, The Motley Fool

Luetuimpia tällä viikolla:
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: