Suosittu kanadalainen tubettaja, miljoonia takova Linus Sebastian kertoo videollaan kuinka hänen yhtiönsä Linus Media Group käytännössä tekee rahaa. Kanava keskittyy käytännössä teknologiavideoihin YouTubessa monella eri kanavalla, ja yhtiön pääkanavalla on yli 12 miljoonaa tilaajaa.
Tubettajien tulot tuntuvat olevan monelle arka puheenaihe, mutta ainakin teknologiatubettaja Linus Sebastian on ollut avoin yhtiönsä tulovirroista. Tarkkoja summia hän ei kerro, mutta jokainen saa itse päätellä prosenteista, kuinka paljon dollareita yhtiöön lopulta tulee.
Ensin tarkastelussa on tulot, jotka Linus on julkistanut jo aiemmalla videolla. Myöskään silloin tarkoista numeroista ei puhuttu mitään.
Linus Media Group hallinnoi monia YouTube-kanavia, ja näissä kuvissa Linus on yhdistänyt kaikki tulot yhdeksi helpoksi diagrammiksi. Erittäin tärkeää on huomata, ettei YouTubesta tulevat mainostulot ole lähellekkään tärkein tulonlähde. Se on ehdottomasti yksi tärkeimmistä, mutta kuten muutkin isot tubettajat, ei myöskään Linus halua omien sanojensa mukaan olla liian riippuvainen Googlen mainosrahoista.
Lue tästä artikkelista kuinka Linus roastaa xQc:tä!
Vuonna 2020 Linus Media Group on nähnyt varmasti kasvua, mutta suoraan sitä ei näistä kuvista näe. Tulonlähteet ovat muuttuneet osittain jopa radikaalisti. Oheistuotteiden myynti on kasvanut 12%, Googlelta saadut mainostulot ovat nousseet 18 prosentista 26 prosenttiin ja videon sisäiset sponsoroinnit 21 prosentista 27 prosenttiin. Toisaalta taas moni tärkeä osa-alue on kärsinyt laskusta, kuten esimerkiksi täysin sponsoroidut videot, jotka ovat jääneet vuonna 2020 vain 14 prosenttiin.
Kaiken kaikkiaan Linus Media Group on jälleen yksi esimerkki siitä, kuinka tubettamisesta voi tehdä itselleen, ja LMG:n tapauksessa myös monelle muulle, täyspäiväisen ammatin. Katso videolta tarkemmin, kuinka tulovirrat jakautuivat!
Lue tuoreimmat YouTube-artikkelit täältä!