Mikä on Valorant?

Riot Gamesin kehittämä Valorant on ilmaiseksi pelattava ensimmäisen persoonan taktinen ammuntapeli, joka julkaistiin yksinoikeudella Windowsille kesäkuun 2. päivä 2020. Valorantin perinteisessä pelimuodossa kaksi viiden hengen joukkuetta pelaa toisiaan vastaan paras 25:stä ottelussa. Toisen joukkueen tavoitteena on virittää pommi nimeltään Spike, toisen joukkueen puolustaessa kartalla sijaitsevia pommialueita. Joukkueet vaihtavat puolia 12 kierroksen jälkeen, ja ensimmäinen 13 kierrosta voittanut joukkue voittaa ottelun.

Perustiedot:
  • Kehittäjät: Riot Games
  • Julkaisija: Riot Games
  • Julkaisupäivä: 2. kesäkuuta 2020
  • Pelimoottori: Unreal Engine 4
  • Laji: ensimmäisen persoonan ammuntapeli
  • Pelimuoto: moninpeli
  • Alustat: Windows

Rankit

Valorant sisältää 20 rankkia, jaettuna kahdeksaan eri tasoon. Rankki määrittää vastustajien taitotason kilpailullista peliä etsittäessä, pelin yrittäessä asettaa mahdollisimman samantasoiset pelaajat vastakkain. Alapuolelta löydät kaikki pelin rankit, parhaimmasta huonoimpaan järjestyksessä.

  1. Radiant
  2. Immortal
  3. Diamond 3
  4. Diamond 2
  5. Diamond 1
  6. Platinum 3
  7. Platinum 2
  8. Platinum 1
  9. Gold 3
  10. Gold 2
  11. Gold 1
  12. Silver 3
  13. Silver 2
  14. Silver 1
  15. Bronze 3
  16. Bronze 2
  17. Bronze 1
  18. Iron 3
  19. Iron 2
  20. Iron 1

Kartat

Tulossa peliin:

  • Breeze
Training:
  • Range
Ranked (Competitive):
  • Ascent‎
  • Bind
  • Haven
  • Split
  • Icebox
Unranked (Unrated):
  • Ascent‎
  • Bind
  • Haven
  • Split
  • Icebox
Deathmatch:
  • Ascent‎
  • Bind
  • Haven
  • Split
  • Icebox
Spike Rush:
  • Ascent‎
  • Bind
  • Haven
  • Split
  • Icebox
Escalation:
  • Ascent‎
  • Bind
  • Haven
  • Split
  • Icebox

Pelimuodot

Unrated

Perinteisessä Valorantin pelimuodossa, pelataan 5vs5-ottelu paras 25:stä formaatissa, jossa ensimmäinen 13 kierrosta voittanut joukkue voittaa ottelun. Hyökkääjäjoukkue yrittää virittää kartassa sijaitseville pommialueille pommin nimeltään Spike, toisen joukkueen puolustaessa alueita. Jos hyökkääjät onnistuvat asentamaan pommin, on puolustajajoukkueella 45 sekuntia aikaa purkaa se ennen räjähdystä. Ennen jokaisen kierroksen alkamista, pelaajilla on 30 sekuntia aikaa ostaa aseita, suojavarusteita, sekä agenttinsa mukaan määrittyviä kykyjä käyttöönsä.

Competitive

Competitive-ottelut ovat kuten Unrated-ottelut: 5vs5 ja paras 25:stä, sillä poikkeuksella, että vastustajat ja oman joukkueen pelaajat määrittyvät pelaajan oman rankin mukaan. Pelaajat saavat ensimmäisen rankkinsa 5 Competitive-ottelua pelattuaan. Jokaisen pelaajan on pelattava kuitenkin vähintään 10 Unrated-ottelua, ennen kuin he voivat liittyä Competitive-peleihin.

Spike Rush

Spike Rush -pelimuodossa ottelu pelataan paras 7:stä kierroksesta formaatissa. Ensimmäinen 4 kierrosta voittanut joukkue voittaa ottelun. Pelaajat aloittavat kierroksen kaikki agentin kyvyt täyteen ladattuina, Ultimatea lukuun ottamatta, senkin kuitenkin latautuessa tuplasti nopeammin mitä normaaleissa peleissä. Jokainen hyökkääjistä kantaa omaa Spikeään, mutta ainoastaan yksi voidaan virittää per kierros. Pelaajat saavat satunnaiset aseet jokaisen kierroksen alussa, jokaisen pelaajan aloittaessa kuitenkin ensimmäinen kierros samalla aseella.

Deathmatch

14 pelaajaa taistelevat 9 minuuttia kestävässä free-for-all-ottelussa. Ensimmäinen 40 tappoa saanut pelaaja voittaa ottelun, tai se pelaaja, jolla on eniten tappoja ajan loppuessa. Pelaajat syntyvät otteluun satunnaisella agentilla, mutta agenttien kyvyt eivät ole ottelussa kuitenkaan käytössä. Pelaajat saavat valita uudelleen syntyessään käyttöönsä minkä tahansa pelin aseen, jokaisen kuolemansa jälkeen. Vastustajat pudottavat kuollessaan vihreitä elämäpakkauksia, jotka antavat niiden yli juostessa pelaajalle takaisin täydet elämäpisteet, suojat ja ammukset – paitsi jos pelaaja käyttää konekivääriä, jolloin pakkaus antaa 30 panosta.

Escalation

Escalation on CS:GO:sta tuttujen Gun Game / Arms Race -pelimuotojen tapainen pelimuoto, poikkeuksena ollen se, että pelaajat taistelevat 5 hengen tiimeissä, eivätkä free-for-all-formaatissa. Peli valitsee otteluun 12 satunnaista asetta, joilla joukkueiden on saatava tietty määrä tappoja edetäkseen seuraavaan aseeseen. Jokainen uusi ase on aina edellistä huonompi. Joukkue voittaa pelin, jos se onnistuu saamaan jokaisella 12 aseella tietyn määrän tappoja, tai sillä on enemmän tappoja kuin vastustajilla 10 minuutin kohdalla. Kuten Deathmatch-pelimuodossa, pelaajat syntyvät satunnaisilla agenteilla joiden kyvyt eivät ole käytössä, sekä vastustajat pudottavat vihreitä elämäpakkauksia kuollessaan.

Agentit

Agentit ovat Valorantin pelattavia hahmoja, jotka on jaettu neljään eri luokkaan. Jokaisella agentilla on neljä omaa kykyä, sekä uniikki Contract, jota kehittämällä pelaajat saavat käyttöönsä agenttiin liittyviä kosmeettisia skinejä ja tavaroita.

Jokaisella agentilla on syntyessään 100 elämäpistettä; kevyet suojat (Light Shields) nostavat elämäpisteet 125:een ja vahvat suojat (Heavy Shields) 150:een.

Agentit on jaettu neljään eri luokkaan:

  1. Duelist
  2. Controller
  3. Initiator
  4. Sentinel

Lista agenteista:

Riot Games aikoo julkaista lisää agentteja pelin tulevien päivitysten mukana. Alapuolelta löydät kirjoitushetkellä pelissä olevat agentit (23.4.2021).

AgenttiLuokka
JettDuelist
RazeDuelist
BreachIniator
OmenController
BrimstoneController
PhoenixDuelist
SageSentinel
ViperController
CypherSentinel
ReynaDuelist
SkyeInitator
YoruDuelist
AstraController
KilljoySentinel
SovaInitator