Kilpailu- ja kuluttajaviraston tammikuussa julkaisemat uudet vaikuttajamarkkinointiohjeistukset ovat herättäneet niin vaikuttajissa kuin sisällön kuluttajissa monen näköisiä reaktioita. Somevaikuttajana ja tubettajana tunnetun Mikael Sundbergin ensitunnelmat ovat enemmän negatiivisia kuin positiivisia.
KKV päivitti tammikuun lopussa linjauksensa vaikuttajamarkkinoinnista. Uusien ohjeistuksien päätavoitteena on lisätä markkinoinnin tunnistettavuutta ja vähentää piilomainontaa. Ohjeistukset opastavatkin yrityksiä ja vaikuttajia esimerkiksi siitä, miten kaupallisesta yhteistyöstä, ilmaiseksi saaduista tuotteista ja PR-tapahtumista pitää kuluttajasuojalain puitteissa kertoa kuluttajille kohdennetussa vaikuttajamarkkinoinnissa.
Lisääntyneet markkinoinnin merkintävaatimukset ovat tuntuneet monille vaikuttajille ja heidän seuraajilleen monella tapaa epämukavalta.
Hyvät aikeet, haastava toteutus
Tarkennetuilla ohjeistuksilla on hyvät tarkoitusperät ja taustalla on pyrkimys suojella kuluttajia sekä tehdä kaupallisesta vaikuttamisesta tunnistettavampaa sosiaalisessa mediassa.
Monella tapaa linjaus kuitenkin vaikuttaa sekä sisältöjen tekijöihin että kuluttajiin negatiivisesti. Vuosi vuodelta lisääntyvät mainosmerkinnät esimerkiksi muovaavat sisällöistä jatkuvasti pitkästyttävämpiä.
– Ymmärrän, että linjauksissa on kaunis ajatus taustalla, mutta käytännön puolella uudet merkintävaatimukset tekevät sisällöistä harmillisesti epämukavampaa katsottavaa ja kuunneltavaa. On puuduttavaa, jos sisällöissä – varsinkin lyhyt muotoisissa sisällöissä – pitää usealla eri tavalla mainita niin suullisesti kuin tekstin välityksellä, että kyseessä on tai ei ole kaupallinen yhteistyö, Mikael kertoo.
Mainosmerkinnät karkottavat kuluttajia
Epämukavuuden lisäksi, vaikka ohjeistuksien alkuperäinen tarkoitus on hyödyttää sosiaalisessa mediassa liikkuvia kuluttajia sekä selkeyttää milloin kyseessä on mainosperäistä sisältöä, mainosmerkinnät voivat myös aiheuttaa negatiivisia mielenyhtymiä ja väärinkäsityksiä.
Uusien mainosmerkintävaatimuksien johdosta, sanaa ”mainos” täytyy nyt käyttää myös ilmaiseksi saatujen tuotteiden ja palveluiden yhteydessä – silloinkin kun sisällön tuottamisesta ei ole tehty kirjallista tai suullista sopimusta. Tämä voi monella tapaa aiheuttaa sisältöjä nauttivissa kuluttajissa hämmennystä.
– Jatkuvasti lisääntyneet mainosmerkinnät ovat tähänkin asti vuosi vuodelta karkottaneet katsojia ja varmasti trendi tulee vain jatkumaan. Sana ”mainos” saa ihmiset ajattelemaan, että postauksesta on maksettu, jolloin helposti ajatellaan, ettei sisältö ole aitoa. Joskus vaikuttajat kuitenkin vain haluavat nostaa esille saamiaan hyväksi koettuja tuotteita tai palveluita kanavissaan, vaikka sisältöjä ei ole yrityksien puolelta vaadittu, eikä niistä ole maksettu, Mikael tuo ilmi.
Saatu tuote/palvelu -keskeisten sisältöjen aikakausi ohi?
Tiukentuneiden ohjeistuksien myötä kynnys tuottaa sisältöjä, joissa nostetaan saatuja tuotteita tai palveluita huomattavasti nousee monille vaikuttajille.
Jos mainosmerkintöjä kantavat julkaisut työntävät katsojia poispäin, ei vaikuttajien ole enää kannattavaa keskittyä tämänkaltaisiin sisältöihin – kannattavampaa on painottaa maksullisia yhteistöitä.
– Aikaisemmin on ollut mukavaa aidosti fiilistellä sisältöjen kautta esimerkiksi kutsuvierastapahtumia tai muita saatuja tuotteita tai palveluita, joista itse olen pitänyt. Nyt kynnys tälle on kuitenkin noussut, eikä se tunnu enää yhtä luonnolliselta. Ei minua rehellisesti sanottuna tällä hetkellä hirveästi inspiroi tehdä sen kaltaista sisältöä, Mikael avautuu.
Linjaukset vaikuttajasisältöihin liittyen jatkavat todennäköisesti muokkautumista alan kasvaessa sekä kehittyessä. Moni vaikuttaja toivookin, että lähitulevaisuudessa ohjeistukset muovaantuvat käytännöllisemmiksi – niin kuluttajille kuin vaikuttajillekin. Nähtäväksi kuitenkin jää kuinka nopeasti päästään käytännöllisiin ratkaisuihin, jotka toimivat sujuvasti kaikille osapuolille.
Lue lisää ajankohtaisia haastatteluita!
Näytä tämä julkaisu Instagramissa