EtusivuCSHaastattelussa Jesse "zehN" Linjala - aika FPX:ssä, online-aikakausi sekä Valven tekemät muutokset!

Haastattelussa Jesse ”zehN” Linjala – aika FPX:ssä, online-aikakausi sekä Valven tekemät muutokset!

Jesse ”zehN” Linjala on yksi Suomen parhaimpia CS:GO-pelaajia, mutta mediahuomio on jäänyt siltikin vähäiseksi. Lukaise haastattelusta hänen mietteitään ajankohtaisista aiheista CS:GO:hon liittyen.

Jesse ”zehN” Linjala on tällä hetkellä heittämällä Suomen kuumimpia CS:GO-pelaajia ja se ei ole ihme. 29-vuotias konkaripelaaja on pelannut mittavan uran Valven tekemän FPS-pelin parissa, mutta vasta viime vuodet ovat vieneet suomalaisen kohti kirkkaimpia areenoita.

Huikeasta menestyksestä huolimatta, zehN on jäänyt Suomessa vähemmälle huomiolle. Feedi teki tähän muutoksen ja hankki haastatteluun ehdottomasti yhden Suomen parhaimmista CS:GO-pelaajista.

Nykyisin FunPlus Phoenixin riveissä ampuileva CS:GO-konkari avasi haastattelussa uuteen organisaatioon liittymistä, viidennen pelaajan hankkimista joukkueeseen, sekä kertoi myös omia mielipiteitään Valven tekemistä viimeaikaisista muutoksista.

Tämän vuoden alussa zehNin edustama CS:GO-kokoonpano kaupattiin ruotsalaisesta GODSENTista kiinalaisen FunPlus Phoenixin riveihin. Kokoonpano oli yhtä pelaajaa vaille valmis, mutta sen etsimisessä kesti tovi. Joukkue pelasi ensimmäiset ottelut virallisella kokoonpanolla vasta huhtikuun loppupuolella.

FunPlus Phoenix ja GODSENT

”Henkinen jaksaminen on ollut vähän koetuksella.”

Miten siirto GODSENTista FunPlus Phoenixiin tapahtui?

– FPX osoitti kiinnostusta meistä ja GODSENT rupes leikittelemään idealla, koska se oli aika rahakas summa, mitä GODSENT pyyti. Itse en sitä varmaksi tiedä, mutta varmasti jotain 300 000 – 500 000 euron luokkaa, joten GODSENT mietti, että se on todella hyvä heille, koska ne saa todella hyvän taloudellisen tilanteen tämän pandemian keskelle.

Olitte tosi pitkään ilman virallista viidettä pelaajaa. Miten asiat menivät ja miksi pelaajan hankkimisessa kesti niin kauan?

– Katsottiin vähän markkinoilta, mitä löytyy ja testattiin ekana Luka ”emi” Vukovićia. Hänen kanssa tuli tosi paljon kaikkia pieniä ongelmia, koska hän ei ollut pelannut pitkään aikaan, joten ei silloin päädytty häneen.

– Sitten löydettiin täydellinen pelaaja meille eli Chris ”chrisJ” de Jong, mutta vähän päälle neljä kuukautta FPX ja mousesports neuvotteli ja siinä kesti ihan helvetin kauan. Siellä oli ihan ihme vaatimuksia puolin ja toisin ja me ei voitu käyttää sitä pelaajaa, koska hän oli sopimuksessa toisen organisaation kanssa. Sitten saatiin tietää, että ei saatu chrisJ:tä, kun ehdot eivät organisaatioiden ja pelaajan välillä täyttyneet. Se ei ollut meistä muista pelaajista kiinni, se oli organisaatioiden ja chrisJ:n välinen juttu.

– ChrisJ:n jälkeen kysyttiin muutamia pelaajia, mutta he sanoivat, että antavat vielä omille projekteilleen aikaa. Sitten päätettiin ottaa emi takaisin, kun tiedettiin, että hän on pelannut puoli vuotta ja sen kanssa oli mennyt aikaisemmin hyvin.

Emin tultua FunPlus Phoenixin aktiiviseen kokoonpanoon, lähti joukkueen taival mallikkaasti käyntiin. Joukkue kaatoi heti maailman parhaimmistoa ja oli tyytyväinen suorituksiin.

– Kahden viikon harjoittelulla voitettiin kaksi top 10 -jengiä, joten voisin sanoa, että aika hyvin on alkanut.

Onko GODSENTissa ja FPX:ssä jotain eroja organisaatioina?

– Ainoa ero on se, että FPX on Kiinasta ja meillä on eri aikavyöhyke. Asioissa kestää pitempään saada vastauksia, mutta organisaationa se on maailmanluokkaa. Ei olla vielä päästy käymään niiden toimistoilla koronan takia ja tapaamaan niitä ihmisiä, joten ei osaa vielä sanoa niitä eroja, mutta ainakin netin kautta vaikuttaa tosi hyvältä.

Minkälaisia ongelmia olette kokeneet joukkueena tänä vuonna?

– Aika paljon online CS:n ongelmia, eli henkisesti raskaampia tilanteita ja motivaation ailahteluita, itseni mukaan lukien. Viime vuonna, kun pelattiin vielä vanhalla kokoonpanolla, niin kyseenalaisti omaa motivaatiota pelaamiseen, kun siellä tapahtui vähän kaikkea. Sitten kun vaihdettiin pelaajia, niin se into tuli takaisin ja on ollut kiva pelata. Aina välillä on se ongelmana, että heräät omasta kodista ja menet työhuoneeseen, pelaat ja se tuntuu vaan samalta, tylsältä ja jopa masentavalta. Henkinen jaksaminen on ollut vähän koetuksella.

Mitä onnistumisia/ positiivisia juttuja on tapahtunut tämän vuoden aikana?

– Ollaan päästy isoissa turnauksissa johonkin top 10 -sijoituksiin ja lohkovaiheista jatkoon. Kahdesti voitettiin Gambit, joka on maailman ykkösjoukkue tällä hetkellä.

Mihin uskot, että joukkueellanne on mahdollisuudet ja mitä se vaatii?

– FPX on antanut meille tämän vuoden aikaa sulautua yhteen, pelata hyvin ja harjoitella asioita. Ensi vuonna niiden tavoite on, että me oltaisiin top 10:ssä ja pelattais top 5 -sijoista.

– Samanlaista onnistumista ja sitten vielä ekstra-askel päälle, vähän syvempää takukirjaa sekä enemmän itsekuria ja itsehillintää, jotta pystytään harjoittelemaan vielä paremmin ja keskittymään enemmän. Pieni lisäys duunia ja onnistumiset turnauksissa, siinä on avaimet meidän menestymiseen.

Lue myös: CS:GO-visa – luuletko saavasi 10 kysymystä oikein?

Online-aikakausi

”Niitä tyhmiä pelejä tekee oikeastaan kaikki”

Minkälaisia fiiliksiä online-aika herättää tällä hetkellä?

– Vähän on kyllästynyt online-aikaan, kun ei ole niin siistiä intoa päällä. Toinen on se, että on vähän yllättynyt siitä, että kuka vain voi voittaa kenet vain. Se kenellä on hyvä päivä, ketkä osuu ja ketkä uskaltaa tehdä pelejä, voi voittaa selvästi paremman jengin, ja vain niin sanotusti sillä tavalla, jolla ne ei välttämättä pelaisi LANissa.

– Niitä tyhmiä pelejä tekee oikeastaan kaikki. Se kynnys tehdä niitä on paljon pienempi, mutta on muutamia joukkueita, jotka sitten tekevät niitä tosi paljon.

Uskotko, että online-aikana huipulle nousseet joukkueet jatkavat maailman huipulla, kun LANit palaavat?

– Gambit on todella hyvä jengi ja on sh1rokin käynyt LANeilla. Uskon, että ne tippuu jonkun verran, mutta ei kovin paljoa ja sama Heroicilla. Sitten taas tollaiset jengit kuten Natus Vincere, Astralis, Virtus. pro, FURIA, G2 ja Liquid nostaa tasoaan, koska ne on tottunut siihen ilmapiiriin ja ne varmasti tulee nostamaan omaa tasoaan.

Tuleeko FPX nousemaan tai tipahtamaan rankingissa LAN-tapahtumien saapuessa?

– Joko pysytään samalla tasolla tai sitten jopa noustaan vähän. Me ollaan sellainen hypejoukkue, että me tsempataan toisiamme. Me noustaisiin prosentuaalisesti ehkä noin 15 % korkeammalle, kun LANit alkavat.

Valve

”Mun mielestä Trainin poisto oli väärä siirto”

Valve on viime aikoina ollut aktiivinen CS:GO:n suhteen. Ensimmäisenä pelijätti muutti VAC-bannattujen pelaajien pelikieltoja ja sen jälkeen muokkasi aktiivista karttavalikoimaa.

Mitä ajatuksia herätti Valven sääntömuutokset VAC-banneihin?

– Hyvä juttu tuo oli, jos ajattelee niitä nuoria, jotka tekivät nuorempana virheen ajattelemattomasti. Se on hyvä, ettei niistä rokoteta enää viiden vuoden jälkeen.

– Olisihan sen voinut tehdä vähän aiemmin, mutta kun tohon ei ole omaa sananvaltaa, niin se on vain spekulaatiota, että olisiko jotkin asiat mennyt toisin. Hyvä, että se tapahtui ja se on hyvä, että sitä ei jätetty pelkästään kysymysmerkkien varaan.

Oliko Train hyvä poisto vai olisiko joku toinen kartta pitänyt siirtää pois aktiivisesta karttavalikoimasta?

– Minun mielestä olisi pitänyt ottaa pois joku tosi suosittu kartta ja pakottaa joukkueet pelaamaan niitä vähemmän pelattuja karttoja. Vaikkapa joku Mirage pois ja sitä kautta joukkueet olisivat siirtyneet vähemmän pelattuun karttaan. Nyt tuo muutos pakottaa jengin valitsemaan pelaako joko Vertigoa tai Ancientia, mutta yleisesti mun mielestä Trainin poisto oli mun mielestä väärä siirto.

Pitäisikö karttojen vaihtelua tapahtua useammin?

– Joka vuosi pitäisi vaihdella karttoja. Vaihdettaisiin vaikkapa kaksi pois ja otettaisiin aina kaksi tilalle, koska vuodessa jengi ehtii kehittää niin paljon juttuja noihin vanhoihin karttoihin.Valve tykkää myös yleensä päivitellä karttoja, niin ne karttavalikoimaan tulevat kartat olisivat sitten päivitysten myötä käytännössä uusia karttoja.

Mitä haluaisit, että Valve muuttaa CS:GO:ssa?

– En oikeastaan haluaisi, että mikään muuttuisi, mutta vähän voisi korjata jotain savujen ja molotovin osumia yhteen. Joskus, jos heittää savun molotoviin, niin se ei sammu ollenkaan ja tietyissä tilanteissa käy aina vähän jotain outoa ja randomia, mutta muuten tämä peli on kyllä ihan hyvässä jamassa.

Randomit

”Ehkä mä testaisin sitä [Valorantia], jos CS:GO kuolisi”

Mitä ajatuksia HAVU ja ENCE herättävät tällä hetkellä?

HAVU:

– HAVUa kun ajattelee, niin on luottava fiilis. Vaikka niillä on ollut tässä pieni alamäki, niin mä luotan, että ne tulee olemaan sellainen tosi tasainen jengi jossain top 20:ssa. Jos ne saa hommat oikeasti rullaamaan, niin uskon, että mahdollisuudet ovat vielä korkeammallakin.

ENCE:

– Mä en nyt tiedä, kun en ole varma siitä touhusta. Taso on vaihdellut tosi paljon siitä ENCEn toimistosta verrattuna kotiolopeleihin. Syytä en sen enempää tiedä, että onko se huono netti vai mikä, mutta se taso mikä oli toimistolla, oli tosi hyvä verrattuna siihen mikä on nyt.

Nouseeko Suomesta jokin yksilö mieleen, joka on ylitse muiden?

– Mun mielestä HAVUn ulkopuolella ei ole kukaan ollut semmoinen erityinen kone. Vaikea vetää nyt hatusta, mutta sanoisin, että IQUEn Jimi ”Jimpphat” Salo.

Uskotko, että Valorant tulee nousemaan isosti, kun LANit alkavat?

– Emmä usko, että ainakaan hirmuisen nopeasti. Jos näin tulisi käymään, että se tulisi CS:GO:n rinnalle, niin se tulee viemään ainakin vuoden tai puolitoista. Katsotaan nyt ensin, onko sieltä tulossa pelaajia takaisin, kun sitäkin on nähty.

Voisiko Valorantiin siirtyminen olla sinun kohdallasi jossain vaiheessa vaihtoehto?

– Ei se ole vaihtoehto. Ehkä mä testaisin sitä, jos CS:GO kuolisi, mutta jos hommat jatkuu samalla tavalla, niin ei se ole vaihtoehto. Mun uran jälkeen siirryn valmentamaan tai auttamaan nuoria tässä pelissä. Mulla on niin paljon annettavaa ihmisille tässä pelissä.

Minkälaista joukkuetta/pelaajia haluaisit valmentaa?

– Ajattelin, että niiden pelaajien pitäisi olla puoliammattilaisia tai ammattilaistasolla. Mielellään haluaisin valmentaa nousevia ammattilaisia ja sellaisia, jotka uhraa aikaa ja on halua kehittyä. Tämä sitten siis joskus tulevaisuudessa, sillä viime vuosi oli kuitenkin mun paras vuosi CS:ssä, ja en usko, että tässä on mikään kiire vielä.

Paras ominaisuutesi CS:GO-pelaajana?

– Ymmärrän tosi paljon mitä siellä servulla tapahtuu ja joskus jopa yliajattelen jotain juttuja. Sellainen yleinen ymmärrys, että mitä tapahtuu ja miten kannattaa pelata. Ei mulla paras aimi ole, mutta olen yleensä oikeassa paikassa oikeaan aikaan, eli yleisesti sellainen peliäly.

Lue lisää haastatteluita tästä.

Artikkelikuva: Joao Ferreira – DreamHack

Luetuimpia tällä viikolla:
Aiheeseen liittyviä artikkeleita: