We Are Socialin Digital 2025: Finland -raportti paljasti viimeisimmät lukemat suomalaisten somekäytöksestä. Löydökset kertovat suomalaisten kuluttavan huomattavasti enemmän aikaa somessa verrattuna muihin pohjoismaalaisiin – tai jopa amerikkalaisiin.
Mediatrendeihin keskittyvä luova agentuuri We Are Social julkaisi yhteistyössä mediaseurantayrityksen Meltwaterin kanssa viimeisimmän Digital-raporttinsa Suomesta maanantaina 3. maaliskuuta. Digital 2025: Finland -raportti antoi tarkemman katsauksen somen käyttöön Suomessa.
Lue myös: Uusi suomalainen deittisovellus ratkoo deittailu-uupumusta – idea Ensitreffit alttarilla -sarjasta
TikTokiin kuluu lähes 55 tuntia kuukaudessa
Uusi raportti toi ilmi suomalaisten käyttävän poikkeuksellisen paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Eniten aikaa kuluu TikTokissa, jossa suomalaiset viettävät 54 tuntia ja 37 minuuttia joka kuukausi.
Tämä on huomattavasti enemmän – 10-20 tuntia pidempään – kuin muissa pohjoismaissa tai jopa Amerikassa, joissa myöskin käytetään TikTokiin somealustoista eniten aikaa.
Ruotsalaiset esimerkiksi kuluttavat TikTokissa joka kuukausi keskimäärin 42 tuntia ja 10 minuuttia, norjalaiset 37 tuntia ja 34 minuuttia ja tanskalaiset 33 tuntia ja 18 minuuttia. Amerikkalaiset taas viettävät alustalla 43 tuntia ja 53 minuuttia kuukausittain. Islannin raporttiin ei ollut sisällytetty vastaavaa dataa.
TikTokissa kuluu jokaisessa mainitussa maassa selkeästi enemmän aikaa kuin muilla somealustoilla. Suomessa TikTokin perässä seuraa toisena YouTube, johon kuluu suomalaisilta 19 tuntia ja 49 minuuttia kuukausittain. Instagramiin kuluu keskimäärin vain 6 tuntia ja 55 minuuttia ja Snapchatiin 4 tuntia ja 48 minuuttia per kuukausi.
Luvut perustuvat Sensor Towerin omistaman data.ai seuranta-alustan dataan ja kuvastavat aktiivisten käyttäjien keskimääräisesti kuluttamaa aikaa somealustojen Android-sovelluksissa per kuukausi.
YouTubella somealustoista eniten aktiivisia käyttäjiä
Vaikka TikTokissa kuluu somealustoista eniten aikaa, YouTube näyttää olevan suomalaisten suosikki some sekä mobiilisovelluksen kuukausittain aktiivisten käyttäjämäärien että nettisivujen käyntimäärien perusteella.
YouTube onkin Suomen toiseksi vierailluin nettisivu heti Googlen jälkeen tehden siitä vierailluimman somesivuston.
YouTubella on myös toiseksi eniten kuukausittain aktiivisia käyttäjiä kaikista Suomessa käytetyistä mobiilisovelluksista. Kärkipaikan vie viestintäsovellus WhatsApp.
Huomautuksen arvoista on myös, että vaikka kulutetun ajan perusteella Instagram jäi selkeästi TikTokin varjoon, kuukausittain aktiivisten käyttäjämäärien perusteella Instagram sijoittuu kuitenkin kymmenenneksi heti yhdeksänneksi sijoittuneen TikTokin jälkeen.
Koko Digital 2025: Finland -raportin pääset lukemaan täältä.
Lue lisää ajankohtaisia uutisia!
View this post on Instagram